[PL] Twarze ludzi polskich firm usługowych: CoffeeStories

[ENG] 51% of us do NOT go for RPA?
2 lipca 2016

[PL] Twarze ludzi polskich firm usługowych: CoffeeStories

ABSL rusza z CoffeeStories – kampanią mającą na celu pokazać twarze i pasje osób pracujących w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu. Łatwo jest określić mianem „leminga” czy „korposzczura” kilkaset tysięcy jednostek, dużo trudniej jest określić tak konkretną osobę. Osobę, która ma swoje historie, pasje, marzenia i która w świadomy sposób dokonuje swoich życiowych wyborów. Opinia publiczna zbyt często patrzy na pracowników międzynarodowych korporacji przez pryzmat mas i stereotypów. Dlatego postanowiliśmy podzielić się z szerszą publicznością swoimi historiami.

Dziś budowa marki to przede wszystkim pokazywanie jej przez pryzmat ludzi, którzy ją tworzą. Menadżerowie, którzy o tym zapominają, muszą liczyć się z problemami employer brandingowymi. Zależy nam, by pokazać ogromny ludzki kapitał, jaki drzemie w firmach skupionych wokół ABSL. My znamy naszych pracowników na co dzień. Są doskonałymi fachowcami w godzinach pracy, ale i wówczas i poza tym czasem stoją też za nimi niesamowite opowieści, pasje, hobby. Dlatego tak bardzo krzywdzące są stereotypy pokazujące pracę w sektorze usług jako odtwórczą, pozbawioną kreatywności.

O co chodzi w kampanii

Dyskurs na temat pracy w korporacji rozpoczęliśmy tym TEKSTEM.

Spotkał się on z bardzo pozytywnym wydźwiękiem – nie tylko wraz z Markiem zasypani zostaliśmy informacjami prywatnymi i podziękowaniami za ten głos, udało nam się też wywołać społeczną dyskusję na temat pracy w firmach usługowych. Cieszyło nas także to, że tekst przyjął się bardzo dobrze w sieciach społecznościowych – był 4. najczęściej czytanym tekstem weekendu w Wyborcza.pl. Niemałą satysfakcję sprawił nam też fakt, że ten tekst udostępniony został przez fejsbukowy profil Mordor na Domaniewskiej… i wydźwięk komentarzy był dla nas zaskakująco pozytywny.

Pomyśleliśmy więc, że warto ten wątek rozwijać. I tak pojawił się pomysł na CoffeeStories. Pokazując korzyści pracy w korporacji za wszelką cenę chcieliśmy uniknąć sztuczności, sztampowych zdjęć ze stocka, jak i korpomowy. Chcieliśmy pokazać autentyczne osoby i historie, dlatego zdecydowaliśmy się na crowdsourcingowy model kampanii. Niech o tym, dlaczego warto rozważyć pracę w sektorze, opowiedzą ci, którzy go tworzą. Niech bez poleceń służbowych zdecydują sami, czy chcą coś napisać. Niech pierwsze historie inspirują kolejne. Mechanika jest bardzo prosta: wystarczy opisać swoją historię, oznaczyć nas – @the_coffeestories – na Instagramie lub wysłać kilka słów od siebie mailem na coffeestories@absl.pl. Każda z historii powinna być otagowana hasztagiem #MeetMyChoice. Dlaczego tak? Bo o naszych wyborach tutaj mowa. Wszystkie historie przeczytać można na coffeestories.pl.

W CoffeeStories chodzi o to, by pożegnać stereotypy. Jesteśmy zmęczeni dyskursem, w którym za kreatywnych i ciekawych życia uznaje się jedynie wolnych strzelców, a etatowych pracowników  korporacji zamyka w szufladce z etykietą „nuda”. Za każdym z nas stoją dokonane w życiu wybory, a za tymi wyborami – doświadczenia, sukcesy, porażki, ludzie bardziej lub mniej przychylni, suma przeżyć i oczekiwań – zawodowych i osobistych.

Nie możemy zaprosić na kawę każdego z Was z osobna. Wy nie możecie przybić piątki każdemu z nas. Dzięki CoffeeStories mamy pięć minut dla siebie choćby wirtualnie. Przyjdź, przeczytaj, poznaj. Jest Ci dobrze w tym miejscu w życiu, w którym teraz jesteś, a praca w strukturach dużej firmy ma na to znaczny wpływ? Opowiedz nam o tym.

Dlaczego CoffeeStories?

W codziennej pracy rozmawiamy najczęściej przede wszystkim na tematy zawodowe – dzielimy się swoimi doświadczeniami, rozwiązujemy problemy, tworzymy produkty i rozwiązania. Jest jednak taki moment dnia, kiedy biorąc oddech rozmawiamy na tematy luźniejsze, rozmawiamy o tym, co jest ważne dla nas. Ten moment to kawa – pita w kuchni, w przestrzeni wspólnej. Kawa urosła do rangi pewnego symbolu – to nie tylko czarny, pobudzający napój, ale przede wszystkim wyznacznik stylu życia, zawodowej i kreatywnej witalności. Uznaliśmy, że to idealny symbol dla naszej akcji.

O ABSL

ABSL to największa w kraju organizacja zrzeszająca firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Dane statystyczne na temat skali sektora znaleźć można TUTAJ.

Dziś przed organizacją stoi szereg nowych wyzwań: trzeba nauczyć się radzić sobie z oczekiwaniami pokolenia Y i Z, ponieważ w znakomitej większości to oni pracują w centrach usług; po wtóre sam sektor bardzo się zmienił – rozpoczynając przygodę od prostych zadań w ramach usług wspólnych, staliśmy się wysokiej klasy specjalistami, których kompetencje i pomysły w bezpośredni sposób wpływają na kształt operacji międzynarodowych przedsiębiorstw. Nie bez znaczenia są też pośrednie korzyści dla polskiej gospodarki.. Dlatego ABSL to nie tylko organizacja zrzeszająca ogromnych pracodawców – to Związek, który musi patrzeć w sposób kompleksowy na całą gospodarkę – i wyraźnie zaznaczać swoje w niej miejsce. To wielkie wyzwania na nadchodzące lata.

Wojciech Poplawski
Wojciech Poplawski
Wojciech Popławski pełni funkcję dyrektora zarządzającego w Accenture, jednego z głównych międzynarodowych przedsiębiorstw branży konsultingu, wdrażania technologii i outsourcingu. Accenture jest równocześnie jedną z najszybciej rozwijających się firm sektora nowoczesnych usług dla biznesu na świecie. Wojciech jest członkiem kierownictwa Accenture Operations Delivery w Europe, gdzie odpowiada za obszar innowacji i nowoczesnych rozwiązań w zakresie organizacji pracy. Zajmuje się także czynnym propagowaniem rozwoju talentów w środowiskach biznesowych.